2009-05-12

Könyvajánló

Popper Péter: Várj, amíg eljön az órád


" Belépett három jógi. Kettő é szemű, sovány, torzonborz - ahogy egy aszkétának ki kell néznie. De a harmadik egy kövér malac. Leültek. Néztük egymást. Aztán Dhirendra rámutatott a malacra:
- Ő lesz a guruja.
Mindhárman meghajoltak és kimentek.
- Tudja, hogy miért?
- Nem tudom.
- Azért, mert láttam, hogy ellenszenves magának. Tanuljon alázatot!
Ez a kövér malac volt Szvámi Dhattetreya, Yesudian után a második jógamesterem. Az első órán azonnal megtanított a jóga lényegére.
- Üljön le!
- Lótuszban? - kérdeztem kacéran.
Csak nézett rám, mint az Isten barmára.
- Ahogy magának a legkényelmesebb. Az a maga ülése.
Megértettem, hogy a jóga lényege az erőlködés nélküli laza önfegyelem. A jóga nem ismeri sem a testi, sem a lelki erőszaktevést sem másokon, sem önmagán. Aztán még azt mondta:
- Nagyon kérem, ne reflektáljon minden mondatomra. Nem tudok mindent egyszerre elmondani. Ne kérdezzen, ne vitatkozzon, mert akkor rövid idő múlva már csak önmagára figyel. Hagyja, hogy hasson magára, amit mondok. Majd eljön az óra, amikor beszélgetni is fogunk ezekről a dolgokról.
A jógának nem a testi hatás a lényege. A testi funkciók feletti uralom csak előfeltétele bizonyos lelki gyakorlatok megvalósításának."

(Sajnos nálunk a jóga a legtöbb helyen csak tornaóra.)

1 megjegyzés:

  1. Ha valaki igazan 'profi' jogaoktatokat keres, javaslom a Sivananda Jogaiskolat: www.sivananda.hu. A kozpontjuk Budapesten van, de videken is vannak oktatoik. Ok ugyanolyan hangsulyt fektetnek a lelki, mint a testi gyakorlatokra. Halas vagyok, hogy naluk tanulhattam.

    VálaszTörlés