2015-07-22

Amivel mélységesen azonosulni tudok





Az alábbi rövid párbeszéd egy brazil teológus, Leonardo Boff, és a Dalai Láma között hangzott el:
Egy a vallásról és a szabadságról folytatott kerekasztal beszélgetés során a szünetben megkérdeztem a Dalai Lámát, aki hozzám hasonlóan résztvevője volt az említett beszélgetésnek:
Őszentsége,  melyik a legjobb vallás?”
Azt gondoltam, valami ilyesmit fog mondani: A Tibeti Buddhizmus” vagy “A Kereszténységnél jóval ősibb keleti vallások…


 A Dalai Láma némi szünet után elmosolyodott és a szemembe nézett, ami eléggé meglepett engem, hiszen tudtam, hogy fondorlatos volt a kérdésem.
      Ő így válaszolt:

   “Az a legjobb vallás, amelyik által a legközelebb kerülünk Istenhez.
             Az a legjobb vallás, amelyik által jobb emberek leszünk.”

Ki akartam kerülni a kínos helyzetből, amibe ez a bölcs válasz juttatott, ezért megkérdeztem:
Mi az, ami jobbá tesz engem?”
Ezt felelte:
Bármi, ami Önt könyörületesebbé, érzékenyebbé, tárgyilagosabbá,  jobban szeretni tudóvá,  emberségesebbé,  felelősségteljesebbé,  etikusabbá tesziAz a legjobb vallás, ami ezt adja Önnek

Egy pillanatra elnémultam, csodálva bölcs és megcáfolhatatlan válaszát, amire még manapság is sűrűn gondolok:

Engem, barátom, nem érdekel, hogy Ön milyen vallású, vagy hogy Ön vallásos-e, vagy sem. Ami számomra valóban fontos, az az, hogy Ön miként viselkedik társai, családja előtt, miként viselkedik a munkában, közösségben és a világ előtt. Ne feledje, az univerzum tetteink és gondolataink visszhangja.
Az akció-reakció törvénye nem csak a fizika törvényeAz emberi kapcsolatokra is vonatkozik.  Ha jósággal cselekszem, én is jóságot kapok. Ha gonoszsággal cselekszem, gonoszságot fogok kapni én is.
Amire nagyszüleink tanítottak bennünket, az a színtiszta igazság. Mindig azt kapod, amit másoknak kívánsz. Boldognak lenni nem a sors rendeltetése.  Boldognak lenni, ez választás kérdése.

Végül ezt mondta:

Vigyázz Gondolataidra, mert Szavakká fognak válni.  
Vigyázz Szavaidra, mert Tettekké fognak válni. 
Vigyázz Tetteidre, mert Szokásokká fognak válni.  
Vigyázz Szokásaidra, mert Jellemeddé fognak válni. 
Vigyázz Jellemedre, mert az Sorsodat fogja alakítani, 
és Sorsod lesz az Életed, 
és nincs olyan vallás, amely az Igazság felett állna.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése