Magamról

Saját fotó

Éber tudatossággal figyelem a jeleket. Írom a blogom és a naplóm évek óta és rengeteg fotót készítek.Hat unokám sok derűt hoz a mindennapokba. Hálás köszönet érte a lányaimnak és a vejeimnek is. Persze sok hála a betegeimnek és tanítványaimnak is a rendkívüli pillanatokért. 

2015. augusztus 24., hétfő

Dalai Láma: Szekuláris etika 4. rész



Franz Alt:
         1989. őszén Berlinben voltam, amikor a lelkes tömeg Önt a falra emelte, melyet épp akkor nyitottak meg. Egy gyertya volt a kezében, és azt mondta: Úgy, ahogy most Németország újra egyesült, lesz egy nap Tibet is szabad. Ön még mindig meg van erről győződve?

Dalai Láma:
         Igen, világos. Minden ember szabadságra törekszik. Egy időpontot természetesen nem tudok mondani. Türelemre van szükségünk. Ez is a szekuláris etikához tartozik.

Franz Alt:
         A világ 6 milliárd „hívője” közül – épp Európában – sokan vannak, akik a saját vallásukat nem veszik komolyan, a keresztényeknél az úgynevezett „Taufscheinchrist”-ről beszélünk. (fordítói megjegyzés: szójáték, a „Schein” jelent látszatot és igazolást is. Azaz látszatra megkeresztelt, ill. papíron keresztény)

Dalai Láma:
         Sajnos a hat milliárd hívő között a világon sokan korruptak, csak a maguk érdekeit követik. Kedves barátom, igaza van, belső értékek kell, hogy a XXI. századot jellemezzék. Akkor az évszázadunk a béke és a párbeszéd évszázada lesz. De a külső béke először akkor valósul meg, ha több belső béke lesz. Ez érvényes minden aktuális konfliktusra: Ukrajnában, a Közel-keleten, Afganisztánban, Nigériában. A „külső leszerelést” meg kell előzze a „belső leszerelés”. Majdnem mindenhol a vallási fundamentalizmus is a háborús okok egyike. Pontosan tudjuk, hogy öngyilkosság lenne, ha egy atomháborút reszkíroznánk meg. Ez magában azt mutatja, hogy mindannyian függünk egymástól, és egy globalizált világban szekuláris etikát kell kifejleszteni.
         Egy világot átfogó szekuláris etikához természetesen szükség van további kutatásra. Ebben sok tudóssal vagyok egy véleményen, leginkább agykutatókkal, neuro-pszichológusokkal és pedagógusokkal. A modern neuro-biológia kutatás azt ajánlja, hogy az áldozatkész (altruista) és kevésbé egoista magatartás mindenki számára kifizetődő. Az embereknek nem kellene egoistán viselkedni, viselkedhetnének önzetlen módon is, az idegeneket is beleértve és a mások javára orientálódni. De ehhez még több felvilágosításra van szükség. Minél jobban hisznek az emberek abban, hogy mások is önzetlen módon viselkednek, annál inkább cselekszenek maguk is így. Az altruizmus egyszerűen boldogabbá tesz!
         A boldogság tehát nem a véletlentől függ, hanem egy képesség, melyet mindenki magában hordoz. Mindenki lehet boldog, vagy válhat boldoggá. Az modern kutatás tudtunkra hozza, melyek azok a tényezők, melyek a boldogságot támogatják, és melyek azok a tényezők, melyek megakadályozzák, hogy boldogok legyünk. Azokat a tényezőket, melyek hátráltatnak bennünket abban, hogy boldogok legyünk, lépésenként transzformálni tudjuk. Ez érvényes a személyre, de a társadalomra is. A szekuláris etika célja abban áll, hogy megszabadítson bennünket a pillanatnyi és hosszú távú szenvedéstől, valamint a képesség kifejlesztésében, hogy másokat a boldogság utáni törekvésükben támogassuk. Az együttérzés egyik aspektusa a spontán készség mások javára cselekedni.
         Biztos azonban, hogy a szekuláris etika, a szív iskoláztatása, sok türelmet és kitartást igényel. Az is világos, hogy egy valóban segíteni tudó szekuláris etika nem csak tudás kérdése, hanem inkább a cselekvés kérdése. Gyakran tudjuk, hogy mit teszünk, de nem tesszük azt, amit tudunk.




Franz Alt:
         Ön nagyon sokat ad a modern agykutatásra. Miért?

Dalai Láma:
         Az agyunk egy tanuló szerv. A neuro-pszichológia azt tanítja nekünk, hogy az agyunkat úgy trenírozhatjuk, mint egy izmot. Így képesek vagyunk tudatosan jót és szépet magunkba felvenni és az agyunkat pozitívan befolyásolni és a negatívot legyőzni. Szellemünk erejével képesek vagyunk az agyunkat a jó felé változtatni. Ez forradalmi haladás. E haladásnak köszönhetően tudjuk jobban, mint korábban, hogy az etika, együttérzés és szociális viselkedés velünk született, a vallás azonban nevelés eredménye. Ebből kell következtetéseket levonni a vallásoknak is. Az etika mélyebbre megy és természetesebb, mint a vallás.

Franz Alt:
         Mely kérdéseket kell feltenni magunknak, hogy az együttérzést tovább tudjuk fejleszteni?

Dalai Láma:
         Nyitottak vagyunk, vagy törekvőek? Figyelembe vettük az egész helyzetet, vagy csak egy résszel foglalkozunk? Tehát teljes körűen gondolkozunk és cselekszünk? A dolgokat rövidtávon, vagy valóban hosszútávon szemléljük? A cselekvésünket tényleg őszinte együttérzés motiválja? Az együttérzésünk a családunkra és a barátainkra szorítkozik, akikkel mi nagymértékben azonosulni tudunk? Tehát gondolkoznunk, gondolkoznunk, gondolkoznunk kell. Valamint kutatni, kutatni, kutatni. Az etika tehát lényegében szellemi állapotunkkal van összefüggésben és nem formai vallási hovatartozásunkkal. Le kell győzzük a magunk beszűkítését, és meg kell értenünk a mások álláspontját.
         Az ilyen kutatás iránti érdeklődésem miatt 20 évvel ezelőtt még megmosolyogtak. Ma egyre inkább elismerik. Aki nem fogadja el az altruizmust, nem tudja megérteni, hogy működik a politika és a piac. Az aktuális Ukrajna konfliktusban ez azt jelenti, hogy: Kelet-Európának szüksége van Nyugat-Európára, és Nyugat-Európának szüksége van Kelet-Európára. Tehát beszéljetek egymással. Értsétek meg, hogy a globalizálás mai korában EGY világban élünk. Az új mottó kell legyen: A ti érdekeltségetek a mi érdekeltségünk. A fundamentalizmus mindig káros. A tegnap koncepciói már nem segítenek tovább. Pontosan a gyermekek számára, tehát a holnap felnőttei számára, az etika fontosabb, mint a vallás.
         A klímaváltozást is csak globálisan lehet megoldani. Remélem és imádkozom érte, hogy ez a felismerés következő párizsi klíma csúcstalálkozón 2015. végén konkrét eredményekhez vezessen. Egoizmus, nacionalizmus és erőszak alapvetően hibás utak. Egy jobb világ érdekében a legfontosabb kérdés: Hogy tudunk egymás szolgálatára lenni? Ennek érdekében a tudatunkat élesíteni kell. Ez érvényes a politikusokra is. Pozitív szellemi állapotokra van szükségünk. Én ezt naponta órákon keresztül gyakorlom. A meditáció fontosabb, mint a rituális ima. A gyermekeknek morált és etikát kellene tanulni. Az többet segít minden vallásnál.

Folytatás következik. (KVM)