Schrödinger macskája
Az
egyik leghíresebb ilyen, igencsak paradox kísérlet már majdnem 100 éves, és
azóta sem tud a tudományos világ egységes álláspontot kialakítani annak
megítélésében. Több száz könyv, több ezer cikk és tanulmány született már az
élőhalott macska értelmezésének témájában: mindhiába. Nincs egységes álláspont.
A
kísérletben - amelyet szerencsére a valóságban sohasem végeztek el, és
remélhetőleg soha nem is fognak (nem csak humanitárius okokból, hanem azért is,
mert a kísérlet konkrét eredménye voltaképpen lényegtelen) - egy aranyos cica
életét tesszük függővé egy kvantumfizikai szinten teljesen véletlenszerűnek
tekintett, 50-50 %-ban bekövetkező folyamat kimenetelétől.
Konkrétan,
egy külvilágtól hermetikusan elzárt dobozba zárjuk kedvenc macskánkat, egy óra időtartamra,
egy instabil izotóppal, valamint egy annak esetleges bomlását érzékelő
műszerrel (pl. Geiger-számlálóval). Ha az izotóp elbomlik - aminek pontosan 50
% a valószínűsége egy órán belül - a műszer azt érzékeli és gonosz módon
összetör egy apró kémcsövet, amiben cianid kapszula van és gyorsan,
fájdalommentesen, de végérvényesen jobb létre szenderíti a cicát. Ha viszont az
izotóp nem bomlik el - amire éppúgy 50 % az esély - akkor nem történik semmi,
és egy óra múlva kinyitva a dobozt, keblünkre ölelhetjük kedvencünket.
A
doboz viszont egy óráig zárva van, és semmit, de semmit nem tudhatunk arról,
hogy mi történt odabent (elbomlott-e az izotóp, vagy sem). Csak akkor, amikor
kinyitjuk a dobozt derül ki, hogy a macska megúszta-e az igencsak kétesélyes
orosz rulettet. A lényeg az, hogy amíg ki nem nyitjuk a dobozt, addig éppolyan
valószínű, hogy a cica él és virul, mint az, hogy jobblétre szenderült.
Fontos
megértenünk, hogy az izotópok időbeli bomlása éppolyan jelenség, mint a
kétrés-kísérletben a részecskék útvonalválasztása. Amíg meg nem nézzük, melyik
valósult meg a kettő közül - vagyis, hogy az izotóp elbomlott-e, vagy sem,
illetve hogy a foton a baloldali, vagy a jobb oldali résen haladt át - addig a
két állapot "egyszerre" létezik. Vagyis, a macska élő és halott
egyszerre, a fotonok pedig mindkét résen áthaladnak.
Ha
viszont kinyitjuk a dobozt - vagy megmérjük a fotonok röppályáját- akkor a
hullámfüggvény "összeomlik", és immár nem élőhalott macskát, hanem
egy élő VAGY halott macskát fogunk látni, de a kettőt semmiképpen sem
egyszerre.
Innentől
persze a kérdés legalább annyira filozófia, mint fizika; a macskát sohasem
láthatjuk élőhalott állapotban, hiszen megfigyelésünkkel
"összeomlasztjuk" a hullámfüggvényt éppúgy, ahogy a fotonok repülési
útvonalát. Ez vajon paradoxon? Itt élesen elválnak egymástól az értelmezések.
A Koppenhágai
értelmezés
Schrödinger
élőhalott macskája a 20. század egyik legnagyobb tudománytörténeti vitáját
váltotta ki, amely máig sem ért véget - sőt, a kvantumfizikai kísérletek tükrében
egyre érdekesebbé válik. Már Einstein és Schrödinger is hosszan leveleztek
róla, később egész konferenciák témája volt, évtizedekig. A Koppenhágai
értelmezés szerint a macska valóban "zombi" addig, amíg ki nem
nyitjuk a dobozt, de amint ez megtörténik - és azt megfigyeljük - a
hullámfüggvény törvényszerűösszeomlásával a macska végérvényesen felveszi az
egyik, vagy másik állapotot, és világegyetemünk eszerint alakul tovább.
A
Koppenhágai értelmezés szerint tehát csak egyetlen, jól meghatározható kimenetele
lehet a kísérletnek, és minden szemlélő azt fogja látni: amint kinyílik a
doboz.
Ez
egy egyszerű és logikus, paradoxonoktól mentes álláspont, és ezért máig sokan
kedvelik. De van egy csavaros, mégis tökéletes ellenérv, amely megkérdőjelezi
azt.
Mi
történik, ha valaki egy óra elteltével kinyitja a dobozt, szomorúan
tapasztalja, hogy a macska elpusztut, majd visszacsukja a dobozt; viszont
mielőtt bárkivel beszélhetne erről, a fejére esik egy tégla, és maga is
jobblétre szenderül. Barátja (Wiener's friend) a balesetről mit sem tud, de
bemegy a laborba, kíváncsian újra kinyitja a dobozt, és csodák-csodája: a cica
él és virul.
Be
kell, hogy lássuk, hogy a kvantumfizika varázslatos világában (amely a mi
világunk is egyben) ez igenis lehetséges. Hiszen, ha maga a megfigyelés
omlasztja össze a valószínűségi hullámot, akkor egy másik, független
megfigyelés épp olyan valószínűséggel juthat teljesen ellentétes eredményre.
Akkor
ez most azt jelenti, hogy mi magunk döntjük el, hogy a macska élő, vagy halott
legyen-e? Egy tudatos megfigyelő kívánságai határozzák meg a világegyetemet?
Vagy csak elszenvedni kénytelenek a tudatos megfigyelők az egyik, vagy másik
szubjektív állapotot? És mi van, ha a két független megfigyelés eredménye nem
egyezik?
Ez
a paradaxon vezetett a Több-világegyetem (Multiverzum-értelmezés)
kialakításához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése