AZ ETIKA FONTOSABB,
MINT A VALLÁS
Franz Alt:
Őszentsége, szeretett Barát: a párizsi
terrormerénylet után 2015.
január elején, ön
egy vallási vezető számára provokatív mondatot mondott: „Vannak olyan napok,
amikor azt gondolom, jobb lenne, ha nem lennének vallások!” Ön egyre
szkeptikusabbá válónak látszik a vallásokkal szemben, mert azok erőszakot,
fanatizmust és intoleranciát is eredményeznek. Mire gondolt az éppen idézett
mondattal?
Dalai Láma:
A vallások ismerete és a vallási gyakorlatok természetesen segítettek a múltban és
jelenleg is, de a modern időkben ez nem elegendő, ahogy az a sok példa által a
világban világosabbá válik. Ez érvényes minden vallásra, magától értetődően a
kereszténységre és a buddhizmusra is. A vallások nevében háborúkat folytattak és
folytatnak, sőt „szent háborúkat”. Évezredek óta alkalmaznak erőszakot a
vallások nevében. A vallások gyakran voltak intoleránsak és azok ma is. Ezért
mondom, hogy a XXI. században
nekünk egy minden valláson túli etikára van szükségünk. Ezért én olyan
szekuláris etikáról beszélek, mely az ateisták milliárdjai és az egyre növekvő számú agnosztikusok
számára is segítséget ad és használható. A vallásnál fontosabb az elemi emberi
spiritualitásunk. Ez egy belénk, emberekbe vetett hajlam szeretetre, jóságra és vonzódásra –
függetlenül attól, melyik valláshoz tartozunk.
Franz Alt:
Spiritualitás divat-kifejezés lett. Ön
mi ért ezalatt?
Dalai Láma:
A spiritualitás a legelemibb valamennyi
bennünk lévő emberi ősforrás közül. Ha elhatározzuk, hogy a belső értékeket -
melyeket mindenki másnál értékelünk – fejlesztjük, akkor kezdünk el
spirituálisan élni. Egy etikus alapot
kell teremtenünk és a belső értékeinket fejleszteni kell úgy, hogy az a
tudományos korszakunknak megfeleljen, de ugyanakkor az emberi szellem mélyebb
szükségleteit sem
hanyagolja el. E teljességi szekuláris cselekvésmódhoz a vallások természetesen értékes hozzájárulást
adhatnak.
Meggyőződésem szerint az emberek ugyan
ki tudnak jönni vallás nélkül, de nem tudnak kijönni belső értékek, és etika
nélkül. Az etika és a vallás közti különbség hasonlít a víz és a tea közötti
különbségre. Etika és belső értékek, melyek vallási kontextusra támaszkodnak,
inkább olyanok,
mint a tea. A tea, amelyet megiszunk, legnagyobb részt vízből áll, de további
összetevőket is
tartalmaz – tealevelet, fűszereket, esetleg egy kis cukrot és – Tibetben mindenképpen – egy csipet
sót, és az azt tartalmasabbá, maradandóbbá és valami olyanná teszi, amit mi
minden nap kívánunk. De attól függetlenül, hogy hogyan készítik el a teát: fő
alkotóeleme mindig a víz. Tea nélkül tudunk élni, de víz nélkül nem. Pontosan
így születünk meg vallás nélkül, de nem az együttérzés alapszükséglete nélkül –
és nem víz utáni alapszükséglet nélkül.
Franz Alt:
Hogy jött erre a gondolatra, hogy a mai
korunkban a spirituálisra nagyobb szükségünk van, mint a klasszikus vallásokra?
Dalai Láma:
Én 56 év óta élek Indiában, számkivetésben. Ott
egy élt szekuláris etikát és szekuláris társadalmat élek meg. Mahatma Gandhi mélyen vallásos, de
szekuláris szellem is volt. A mindennapi ima időszakaiban minden vallás
szövegeiből és bölcsességéből adtak elő és énekeltek. Gandhi „Jézus és a hegyi-beszéd” pacifizmusának nagy
barátja volt. Ő példaképem, mert szinte megtestesítette a vallási toleranciát.
Ennek a toleranciának ősi indiai gyökerei vannak. Hinduk, muszlimok, keresztények,
szikek, de jainisták, buddhisták, zoroaszter hívők, zsidók, agnosztikusok és
ateisták élnek – kevés kivételtől eltekintve – békésen együtt. Indiában etnikai
és vallási kisebbségek és nyelvek százai léteznek. A hazám Tibet. De bizonyos
értelemben a szekuláris India fia is vagyok.
Hindu templomot, muszlim minaretet,
keresztény templomot és buddhista szentélyeket talál egymás mellett. Tudom,
hogy újra meg újra komoly helyi erőszak előfordul. De hiba lenne ezt általánosítani. Az indiai
társadalom összességében békés és harmonikus. Minden hit irányzat ápolja az
erőszakmentesség régi indiai elvét, az ahimsa-t, amellyel Gandhi politikailag
is olyan sikeres volt. Ez volt a békés együttélés alapja. Ez a gyakorlatban
megvalósított szekuláris etika, túl minden valláson. Ezt kellene a mai világnak példaképévé tenni!
Gyakran érzem magam e régi indiai
Gondolkozásmód modern képviselőjének. Az szekularizmus ilyen értelmezése minden
ember, minden vallás, minden kultúra és bölcsesség tan és minden társadalom
számára nagy haszonnal lehetne.
A sok interjú is, melyeket mi ketten
évtizedek óta folytatunk, arra szolgál, hogy segítse a mélyebb emberi értékek
megértését és a szekuláris etikát. Ezáltal az emberek jobb és tudatosabb
emberré válhatnak. A közös utunk így szól: Több figyelem az élettel szemben, az
állatokkal és a növényekkel szemben is. Az Ön utolsó TV
adásában a globális környezeti pusztításról beszélgettünk, és én azt mondtam,
hogy néha az a benyomásom, hogy a Földnek jobb lenne, ha nem lennének emberek.
Franz Alt:
Naponta 150 állat- és növényfajt irtunk
ki, a sivatagokat 50.000 hektárral megnöveljük, 150 millió tonna üvegházhatású
gázt fújunk a levegőbe. Gyakorlatilag egy harmadik világháborút folytatunk a
természet ellen. A vallások nem tudták megállítani ezt a fejlődést. Globálisan
nézve 2014. volt
a legmelegebb év, mióta a klíma adatokat jegyzik. A Himalája - gleccserek és a pólusok jege
olvad. Mit tud a
szekuláris etika egy ilyen helyzetben hatni, és mik a szekuláris etika alapjai?
Dalai Láma:
Figyelem, képzés, tisztelet, tolerancia,
gondoskodás és erőszakmentesség. Az utolsó évszázadban nagy anyagi haladást értünk el.
Egészében véve ez jó volt. De ezek az anyagi haladások azok, melyek az aktuális
környezeti pusztításokhoz vezettek.
Most, a XXI. században, minden
síkon több belső értéket kell
megtanulni, ápolni és alkalmazni. A korunk problémáira vetett reális pillantás,
melyek közül néhányat most felsorolt, egyértelműen mutatják, hogy egy tartós
és univerzális megközelítési módot kell
találjunk az etika kérdéseihez, a belső értékekhez – egy hozzáférést, mely végül hidat épít a kulturális, etnikai és
vallási különbségek között. A globális felelősség elve kulcselem a szekuláris
etikám koncepciójában. Önnek igaza van, fajunk túléléséről van szó. Számomra
egy valóban tartós és univerzális út keresése egy szekuláris etika
kifejlődésének alapja.
Mind a teista és a nem-teista
vallásoknak elsősorban az emberi szellem, tehát az ember spirituális jóléte a
cél. Ehhez szükség van egy sértetlen környezetre, de értékekre is, mint jóság, békülékenység és
őszinteség. Ezeknek eddig szinte kizárólag csak vallási alapjai voltak. Ezek
gyakorlása minden vallási gyakorlat része volt. Egyre világosabban látom, hogy
a spirituális
jólétünk nem a vallástól függ, hanem a velünk született emberi természettől, a természetes vágyunkból ered a
jóságra, együttérzésre és másokról való gondoskodásra. Függetlenül attól, hogy
valamely valláshoz tartozunk-e, vagy sem, mindannyiunkban van egy elementáris
és emberi etikus ősforrás. Ezt a közös etikus alapot kell ápolnunk, gondoznunk.
Etika, nem vallás
van az emberi természetbe rögzítve. Így tudunk a környezet megóvásán dolgozni.
Az a gyakorlati vallásosság és gyakorlati etika. Az együttérzés az emberi
együttélés alapja. Meggyőződésem, hogy az emberi fejlődés az együttműködésen,
és nem a versenyen alapszik. Ez tudományosan bizonyított.
Most azt kell megtanulnunk, hogy az
emberiség egyetlen család, és az ateisták és az egyre nagyobb számú
agnosztikusok hozzá tartoznak. Mi valamennyien fizikailag, mentálisan és
emocionálisan fivérek és nővérek vagyunk. De a fókuszunk még mindig túlságosan a különbségekre
irányul, ahelyett, ami összeköt bennünket. Ugyanakkor valamennyien ugyanolyan
módon születünk, ugyanolyan módon halunk meg. Kevés értelme van a nemzetre és
vallásra vonatkozó büszkeséggel
a temetőben kikötni!
(Itt
hosszan hallani a
hangos és világszerte ismert, gurgulázó Dalai Láma nevetést!)
Ha mind a 7 milliárd ember a
következőkben azt szemlélné, ami őket egyesíti, és nem azt, ami elválasztja
őket, akkor valamennyinek sokkal kevesebb lenne a stressze, és kevesebb a haragja. Meg kellene
tanulnunk, hogy valamennyien barátok vagyunk. Számomra nem létezik ellenség,
csak olyan emberek, akiket még nem ismertem meg eléggé. A fiataloknak ma sok
lehetősége van egymást globálisan megismerni – és ezt a lehetőséget ki kellene használniuk, hogy egy jobb
világon dolgozzanak. A nevelésben, a kiképzésben és képzésben az együttérzést és szeretetet
eddig nagyon elhanyagolták. Ezt most meg tudjuk, és meg is kell változtassuk.
Két nézőpont lehetséges az emberi
természetre vonatkozóan. Az egyik szerint az ember a természetből eredően
erőszakos, nincs tekintettel
másra és agresszív. A másik úgy gondolja, hogy a természetből eredően hajlunk a
jóság, a harmónia és a békés élet felé. E második
nézet felel meg az enyémnek. Ezért nem tartom az etikát parancsolatok és
tiltások összességének, melyeket követni kell, hanem egy természetes, belső indíttatásnak,
mely boldogsághoz és elégedettséghez vezethet bennünket önmagunkkal és másokkal
szemben. Engem személyesen hajt az egyszerű kívánság: hozzájárulni az emberiség és minden
élőlény nagyobb javához.
Etikai képzés kb. a 14. életévtől
fontosabb, mint a vallás. A képzés megváltoztat mindent. Az emberek képesek tanulni.
Ezt mutatja a berlini fal esete Németországban, amit és – felejthetetlen módon –
megéltem, vagy az európai unió politikája a második világháború után. Valamikori háborús
ellenfelek ma együtt építenek fel egy békés Európát. Ezért az EU megkapta a Béke
Nobel díjat.
Helyesen!
Folytatás következik. (KVM)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése